Linie Emirates odebrały wczoraj (25 listopada) w Tuluzie pierwszego z 65 zamówionych airbusów A350. Emiracki przewoźnik oficjalnie wprowadzi nową maszynę do służby w styczniu 2025 r. Pierwszą trasą będą loty do Edynburga.
Jest to
pierwsza z 65 maszyn A350 jaka trafiła do emirackiego przewoźnika. To także nowy typ samolotu jaki dołączył do floty Emirates od 2008 r., kiedy to linia odebrała pierwszego airbusa A380.
Samolot został przebazowany z Tuluzy do Dubaju wczoraj (24 listopada) popołudniu. Jako ciekawostkę warto dodać, że lot dostawczy najnowszego samolotu Emirates odbył się przy użyciu mieszanki paliwa lotniczego i zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Po wylądowaniu w Dubaju, samolot trafił do Emirates Engineering, gdzie otrzyma ostatnie szlify, a następnie zostanie oficjalnie zaprezentowany podczas specjalnego wydarzenia, które odbędzie się jeszcze w tym tygodniu na lotnisku w Dubaju.
Pierwszy airbus A350-900 dla Emirates, to samolot o oznaczeniu MSN 684, który otrzymał rejestrację A6-EXA. Nowy nabytek będzie posiada konfigurację trzyklasową pokładu dla 312 pasażerów: 32 w klasie biznes (1-2-1), 21 w klasie premium (2-3-2) oraz 259 w ekonomicznej (3-3-3). Łącznie linia zamówiła
65 A350-900, choć pierwotny kontrakt miał być podzielony na
40 A350 i 30 A330neo. Jeszcze w tym roku linia otrzyma łącznie cztery lub pięć maszyn, a do końca marca 2025 r. ma posiadać 10 samolotów tego typu. Według najnowszych informacji debiut A350 na siatce połączeń emirackiego przewoźnika zaplanowano na pierwszy tydzień stycznia 2025 r. O tym gdzie polecą najnowsze samoloty Emirates można przeczytać w naszym artykule "
Emirates: 9 nowych tras obsługiwanych przez A350".
Flota Emirates
Obecna flota linii z Dubaju, wraz z Emirates SkyCargo, składa się z 259 samolotów: jednego airbusa A319ACJ, jednego A350-900, 116 A380, 10 boeingów B777-200LR, 120 B777-300ER oraz 11 B777F. Przewoźnik oczekuje na dostawę 324 samolotów: 64 airbusów A350-900, 35 B777-8X, 170 B777-9X, 10 B777F, 10 B777-300ER/SF, 20 B787-8 oraz 15 B787-10.
Rodzina A350
A350 jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która głównie zastępuje stare A330-300, A340-600/600 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu) oraz wersji cargo A350F. Samolot napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm), które są najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta.
Do końca października 2024 r. rodzina A350 zebrała zamówienia na 1340 samolotów A350: 983 A350-900, 302 A350-1000 oraz 55 maszyn A350F. Do 1 listopada br. francuski producent dostarczył 623 maszyny 42 liniom lotniczym: 534 A350-900 oraz 89 A350-1000. Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines (64), Qatar Airways (58) oraz Cathay Pacific (48). Warto także dodać, że w zeszłym roku zamówienia w programie wreszcie przekroczyły
1000 samolotów.